Auteur Topic: Het dagboek van een herplaatser, ze heet Maddy.  (gelezen 59627 keer)

Offline Marion L.

• Super Bernerfreak
  • **
  • Aantal berners: 4
  • Namen: Marduk, Carmen, Feline en Pasjanah
Het dagboek van een herplaatser, ze heet Maddy.
« Gepost op: 13 maart 2012 - 14:26:06 »
Zoals jullie allemaal wel weten hebben Cindy en Kris kort geleden een hond ter herplaatsing aangeboden, deze hond zat bij iemand anders, ze was als pupje door hen gekocht en werd daar Mädchen genoemd.
Mädchen moest daar weg en ja, ze is nu bij ons :)

Afgelopen zaterdag is Mädchen naar ons gebracht door Cindy en Kris, wij hebben de naam meteen veranderd in Maddy, dat vinden wij een leukere naam voor deze knappe dame :dance:

Maddy is een zwaar getraumatiseerde hond die eigenlijk niet eens meer weet dat ze hond is :bang:
Aangezien wij al redelijk wat ervaring hebben met zulke honden en omdat wij daar ook de tijd voor hebben, hebben wij aangeboden om Maddy bij ons in huis op te nemen en wij gaan proberen om haar weer een leuk leven te geven, een leven waarin ze weet dat ze hond is en waarin ze ook weet wat ze wel en wat ze niet mag doen.
Maddy kreeg overduidelijk geen leiding en een hond die geen leiding krijgt, die gaat het zelf nemen en dan kun je dus echt gevaarlijke situaties krijgen, situaties die men dan zelf creëert :boos:
Maddy was erg angstig toen ze kwam, ze gromde en hapte puur van angst als er ook maar iets druk op haar gelegd werd.
Het was meteen duidelijk dat Maddy geen vertrouwen heeft in mensen en dat is iets wat absoluut niet hoort natuurlijk :hellno:

Vetrouwen in andere honden heeft ze ook niet en dat is iets vreselijks om te zien, een hond die niet weet hoe ze hond moet zijn.
Wij hebben onze honden 1 voor 1 bij haar geintroduceerd, ze wist niet wat ze ermee aan moest en gromde en grauwde naar ze. Onze roedel reageerde er fantastisch op en lieten haar met rust toppie

Maddy blokkeerde al bij het minste of geringste wat er om haar heen gebeurde, een hond die blokkeert is niet te benaderen en kan écht heel gevaarlijk zijn, oppassen dus met alles wat we doen.

Cindy heeft nog voor ze wegging de slipketting die Maddy om had, afgedaan en een vriendelijkere brede lederen halsband aan gedaan :gjob:
Als we naar buiten gaan, dan is het alleen aangelijnd, ze is zo angstig dat ze probeert te vluchten, de deuren houden we op slot want ze springt tegen de deuren op om ze te openen :bang:
Een hond die zo angstig is, is echt heel verkeerd opgevoed of heeft het vanuit de voorouders en/of nest meegekregen.

Maddy is nu enkele dagen bij ons en we hebben al best een andere hond in huis toppie
We zijn op de eerste dag al begonnen met een Bach-bloesem en daar reageert ze goed op toppie
Ook zijn we meteen begonnen met grenzen aangeven, ongewenst gedrag wordt meteen gecorrigeerd met een "Nee Maddy" en zeker zo belangrijk; gewenst gedrag wordt héél uitbundig beloond. De eerste keren dat we dat deden keek ze heel verbaasd, blijkbaar kent ze dat niet :euh:
Zo slecht als dat ze de eerste dagen wilde eten, zo goed als dat nu begint te worden en dat is nodig ook, want ze is erg mager, bovenop haar hoofdje is het schedel wel erg goed te voelen :wtf:
Verder dan haar hoofd kunnen we haar nog niet goed betasten en daar gaan we ook geen druk op leggen, dat komt wel als ze ons eenmaal vertrouwt.

Maddy gaat dagelijks mee een stukje naast de fiets lopen, dat vind ze heerlijk en daar kan ze een stukje spanning in kwijt toppie
Ook met de dagelijkse wandeling met de roedel gaat ze graag mee, naar buiten gaan is een traktatie voor haar.
Tijdens de wandeling is ze erg zelfzeker en nergens van onder de indruk, dat geeft aan dat haar basis in het nest erg goed moet zijn geweest toppie toppie ze heeft van nature een sterk karakter toppie
Hier zijn complimenten aan haar fokkers absoluut op zijn plaats, dus Kris en Cindy :gjob: :gjob:

Maddy begint zich langzaam maar zeker meer te ontspannen bij ons, de deuren hoeven niet meer op slot en buiten mag ze af en toe los als we erbij zijn. Als we haar bij ons roepen dan komt ze ook naar ons toe. Vooral buiten is ze al veel toegankelijker, binnen is ze sneller gespannen, vermoedelijk heeft ze binnenshuis weinig goede ervaringen opgedaan :boos:
Maar we zien zo nu en dan zomaar een kwispelende staart :dance: :dance: ik kan niet zeggen hoe blij ons dat maakt :dance: :dance:

We hebben nog een lange weg voor de boeg, maar Maddy komt er wel bij ons en ze blijft ook bij ons, ze gaat echt niet meer weg, want Maddy zit nu al in ons hart :inlove:

Offline Marion L.

• Super Bernerfreak
  • **
Re: Het dagboek van een herplaatser, ze heet Maddy.
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2012 - 18:24:19 »
Oké dan, we hervatten het dagboek van Maddy.
Er is weer zoveel gebeurd de afgelopen dagen dat het een heel verhaal zal gaan worden, sorry Pieter, ik hoop dat ik niet teveel ruimte in beslag ga nemen :blush: :giggle:

Woensdag 14 mrt.

Maddy heeft nu in huis haar halsband niet meer om, die doen we dus steeds om voor we naar buiten gaan. Steeds weer iets langer een moment van aanraking en daar gaat ze goed mee om, waarschijnlijk maakt het feit dat ze zó graag mee naar buiten gaat, het voor haar draaglijker dat we haar aanraken.
Hoewel ze soms ook echt kan genieten van even kroelen, dat is buiten wel meer dan dat het binnen is.
In de huiskamer en keuken is ze al steeds meer op haar gemak, ze kan echt lekker gaan liggen slapen en schiet niet meteen overeind als ze iets hoort of als we langs lopen.

Als wij opstaan en naar beneden gaan is het iedere ochtend behoorlijk paniek bij Maddy, ze snapt er blijkbaar helemaal niets van dat de andere honden dan zo blij zijn dat ze ons weer zien. Ze slaapt nu in de hondenkamer, bijkeuken en trapgat, daar liggen Neaco, Marduk en Carmen ook.
Zowiezo vindt ze de bijkeuken niet zo leuk, ze is er nogal gespannen en lijkt het benauwend te vinden, dit terwijl de bijkeuken toch best groot is.
Normaal eten onze honden daar, maar Maddy vindt dat dusdanig spannend dat dat niet altijd lukt en dan neem ik haar mee naar de huiskamer, daar heeft ze meer rust om te eten. Ze eet nu ook brokken.
Tussen de andere honden inlopen vindt ze toch wel erg spannend, ze is erg op haar hoede en als er soms een tegen haar aan durft te lopen schiet ze meteen in de verdediging en gromt of snauwt tegen ze. Dit gedrag corrigeren wij meteen door te zeggen dat dat niet nodig is.

Toch wordt ze ook steeds nieuwsgieriger naar de andere honden, ze kent duidelijk hun taal niet en dat is vaak verwarrend voor haar natuurlijk, maar ze wil heel graag leren.
Met name voor Marduk lijkt ze een zwak te hebben, die loopt ze soms al een beetje uit te dagen om te spelen.

Ze is vanochtend veel aan het klapperen met haar oren, ik heb heel voorzichtig gekeken en dat liet ze toch vrij goed toe. Haar oren zijn erg vies, maar ik kan ze nu nog niet goed schoonmaken, ze moet me eerst meer vertrouwen.
Ook constateerde ik dat er een lelijk wondje zat/zit aan de binnenkant van haar oorflap, er zit nu nog een dikke korst op waar ik niet aan mag komen. Ik zal het in de gaten houden de komende dagen.

Vanochtend is Hans weggeweest ivm zijn werk en toen hij thuiskwam heb ik hem gevraagd om eerst met de honden naar de wei te gaan. Zo zal Maddy hopelijk snel de connectie leggen tussen het thuiskomen van Hans en iets leuks doen, ze zal snel leren dat het leuk is om de baas weer te zien.
Hans heeft zijn kantoor aan huis, kantoor is hier boven, maar nu werkt Hans voorlopig zoveel als mogelijk beneden zodat Maddy snel kan wennen aan hem en leert dat hij echt niet eng is ;D

Vanavond gaan wij met Carmen en Marduk naar de ringtraining en dan blijft zij thuis met Farisha en Neaco, ik ben erg benieuwd hoe ze dat zal doen.

Bij thuiskomst van de ringtraining waren Farisha en Neaco erg blij dat ze ons zagen, dat zijn ze altijd, maar Maddy leek zich daar een beetje door aan te laten steken en ook zij kwam kwispelend de keuken in. (Onze honden leggen we in de bijkeuken/trapgat en hondenkamer als we weggaan, dat is rustiger voor hen)
Hans heeft haar de halsband aangedaan en dat liet ze prima toe toen Hans duidelijk aangaf wat hij van haar verwachtte. Gaat hij erg voorzichtig te werk dan weet ze niet goed wat ze moet verwachten en houdt ze afstand, duidelijk zijn is dus de boodschap voor ons.

Bij het naar bed gaan hebben we haar nog even horen piepen, dat hebben we een paar keer moeten corrigeren en verder hebben we haar de hele nacht niet meer gehoord.

Donderdag 15 mrt.

Deze ochtend was ze iets minder gespannen toen wij naar beneden kwamen, Hans heeft weer haar halsband aan gedaan en ze mee naar buiten genomen.
Omdat ze bij mij al veel meer toelaat en ze met name problemen heeft met mannen, doet Hans zoveel als mogelijk met haar.

Het lijkt erop dat er een knopje om is gegaan bij Maddy, vanochtend lag ze namelijk lekker te rollebollen op haar rug in de huiskamer en had daarbij een speeltje tussen de tanden.
Ik kan jullie vertellen dat ik met tranen in de ogen stond te kijken, ongelooflijk wat voor effect een consequente aanpak heeft.
Ik heb er ook een paar foto’s van gemaakt, maar aangezien ik geen idee heb hoe ik die hier kan plaatsen, vraag ik dat even aan Kris of Cindy, zij hebben de foto’s al.

Maddy doet het dus geweldig goed, wij zijn hartstikke trots op haar!!!

Eten gaat vandaag ook goed in de bijkeuken, ze leert zo enorm snel en dat is fijn, vooral voor haar want dat geeft haar zelfvertrouwen en rust.
Ik moet wel zeggen dat ze goed gehoorzaam is, ze kent een aantal basiscommando’s en dat is erg prettig.

Vanmiddag wilde we gaan wandelen met de honden, Hans had achter alles al afgesloten en zijn wandelschoenen aan en stond dus klaar voor vertrek. Ik was nog niet helemaal klaar, ik moest nog even de snoepjes aanvullen, want zonder snoepjes voor de honden gaan wij niet van huis. Maddy stond al verwachtingsvol te wachten bij Hans in de keuken en keek hem aan van; Gaan we nouuuuu :runaway: :runaway:
Hans zei tegen haar dat ze nog even moesten wachten op Marion (mij dus) en Maddy racet de keuken uit, naar mij toe, stoot mij aan alsof ze wil zeggen dat ik op moet schieten en ja, wat doe je dan? Dan smelt je toch??
Wat een leuke slimme hond is ze toch!!

Ze gaat echt met sprongen vooruit, ze komt uit zichzelf om lekker te kroelen, als we buiten zijn doet ze dat ook al bij Hans!

De korst die in haar oor zat heeft ze er zelf uitgekrabbeld, maar ik mag er nog niet goed aankomen, het is blijkbaar een pijnlijke plek voor haar.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2012 - 18:30:44 door Marion L. »

Offline Kim

• Super Bernerfreak
  • **
  • mijn bernermeiden!!!!
  • Aantal berners: 2
  • Namen: Swizzy Bears Keela en Nala
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2012 - 18:40:55 »
Bij dit lezen kwam er een krop in mijn keel van blijdschap se  :gjob:

Ik zie het nog gebeuren dat die flinke meid met de korste keren als een blije berner tussen de andere zal wandelen op 1 van de forumwandelingen se !!!!!!

Doe zo voort Marion en Hans   toppie

Offline Katrijn

• Bernerverslaafd
  • Aantal berners: 1
  • Namen: Kiya
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2012 - 18:44:55 »
Waauw heerlijk om te lezen! :)) Ben eens benieuwd naar haar, komen jullie ook een keertje mee naar de bernerwandelingen? :)

Offline brien

• Bernerfreak
  • *
  • Namen: luna
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2012 - 18:45:30 »
mogen we hier op reageren ? ga het toch doen  ;D dit is super om te lezen en tovert gewoon een glimlach op mijn gezicht  go go go maddy  en  :gjob: voor maddy haar baasjes  ;D

Nothing is more wonderful than looking into the eyes of your dog and seeing total love and trust coming from them !

Offline cindy

• Mega Bernerfreak
    • Liefhebberskennel van' t Djankozyhof
  • Aantal berners: 6
  • Namen: Branko† - Enzy† - Gaidima† - Hera - Jirka - Kaya - Lizzy - Isabella - Noor
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2012 - 18:57:39 »

Donderdag 15 mrt.

Het lijkt erop dat er een knopje om is gegaan bij Maddy, vanochtend lag ze namelijk lekker te rollebollen op haar rug in de huiskamer en had daarbij een speeltje tussen de tanden.
Ik kan jullie vertellen dat ik met tranen in de ogen stond te kijken, ongelooflijk wat voor effect een consequente aanpak heeft.
Ik heb er ook een paar foto’s van gemaakt, maar aangezien ik geen idee heb hoe ik die hier kan plaatsen, vraag ik dat even aan Kris of Cindy, zij hebben de foto’s al.

hieronder onze ontvangen foto's  :gjob: Marion & Hans

Woensdag 14 mrt.

Donderdag 15 mrt.

Offline Anke

• Super Bernerfreak
  • **
  • Namen: Juna
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2012 - 19:11:44 »
Fijn om te lezen dat ze zo een grote stappen vooruit gaat.
Chapeau voor jullie, hoe jullie er ook zo goed mee kunnen omgaan.

Offline Laetitia

• Mega Bernerfreak
  • Namen: Ibeau
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2012 - 19:13:55 »
wat fijn om te lezen dat het zo goed met haar gaat toppie
Zalig om haar te zien rollebollen :inlove:
Leuke eetplaats voor de hondjes  :giggle:

Offline Valerietje

• Super Bernerfreak
  • **
  • Aantal berners: 2
  • Namen: Shiva Polderwind & Goyan Vom Gipfelfeuer
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2012 - 19:43:10 »
 :gjob: Fantastisch om te zien! Blij voor Maddy dat ze een nieuw nestje heeft gevonden  :dance:
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2012 - 19:49:53 door Valerietje »

Offline Nathalie

• Beheerder
  • Hyper Bernerfreak
  • Aantal berners: 3
  • Namen: Ayla, Jara en Nuri
« Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2012 - 19:44:53 »
Leuk dat ze op die paar dagen tijd al zo veel vooruitgang gemaakt heeft  toppie

Offline Saskia

• Mega Bernerfreak
  • Love comes in three colours
    • Liefhebberskennel van 't Bronkshof & Hondenkapsalon voor alle rassen
  • Namen: †Darusha, Feedra† Ghosita, Kisha, Lounes, Leyna
« Reactie #10 Gepost op: 15 maart 2012 - 19:45:49 »
Fijn  om zo mee te lezen  toppie
Super wat jullie doen  :cheer:

Offline nina wouters

• Bernerforum.be VZW
  • Super Bernerfreak
  • **
    • www.berner-sennen-gent.be
  • Namen: Kayla, Kalina, Nicky en Nel
« Reactie #11 Gepost op: 15 maart 2012 - 20:19:40 »
heel leuk hoe je ons up-to-date houdt!  :gjob: zo zie je maar dat je met de juiste kennis van zaken(in dit geval  :berner: :berner:) heel wat kan bereiken! Doe zo verder!
My love, my life, my happiness: Nel, Nicky, Kalina, Kayla

Offline Judy

• Mega Bernerfreak
  • Namen: Judy
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2012 - 22:55:15 »
Leuk om die verhalen te lezen! Je leest zo dat jullie er heel je hart in leggen om die :berner: meid een geweldige thuis te geven. :gjob: :gjob:

Offline Charissa

• Super Bernerfreak
  • **
    • Site van mijn 3 bernerbeertjes Elff&Disi&Lelia
  • Aantal berners: 3
  • Namen: Sterre✨ Disi..Elffje..Lelia
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2012 - 23:03:06 »
Prachtig om te lezen!  toppie Wat een vooruitgang op zo'n korte tijd!
Maddy heeft het bij jullie echt getroffen  :gjob:

Offline Marion L.

• Super Bernerfreak
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2012 - 07:10:27 »
Bedankt voor jullie positieve reactie's allemaal, toppie die zijn voor ons leuk om te lezen :blush:

Later vandaag komt er weer een nieuwe update :blah: :blah: