Auteur Topic: Prijs van een pup  (gelezen 39524 keer)

Offline Nathalie

• Beheerder
  • Hyper Bernerfreak
  • Aantal berners: 3
  • Namen: Ayla, Jara en Nuri
Prijs van een pup
« Gepost op: 04 november 2011 - 19:57:42 »
Op facebook is er een discussie aan de gang over de prijs van de dekreuen die enorm stijgen.

Ik maak de bedenking dat er bij de meeste rassen volgens mij de regel geldt dat de eigenaar van de reu de prijs van 1 pup gegeven wordt, of een pup uit het nestje. Maar mij Berners is dat precies niet de gang van zaken ... Terwijl de pupprijs toch ook wel redelijk hoogt ligt denk ik dan. Dus vandaar mijn vraag : quanta costa?  ;D

Offline Laetitia

• Mega Bernerfreak
  • Aantal berners: 1
  • Namen: Ibeau
Re: Prijs van een pup
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2011 - 13:18:05 »
Ik heb toch ook altijd gehoord dat je ofwel de prijs van een pup betaald ofwel 1ste keus hebt uit het nest. Maar mss wordt er ook een onderscheidt gemaakt van welke afstamming de reu komt, eventueel behaalde titels mss en natuurlijk ook de gezondheids en gedragstesten.

Offline Nathalie

• Beheerder
  • Hyper Bernerfreak
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2011 - 13:42:02 »
Mja,

Veel fokkers vinden dat de dek ongeveer de helft van een pup zou moeten zijn heb ik de indruk. Terwijl het bij de meeste rassen is : de prijs van een pup of een pup uit het nest. Veel hangt natuurlijk af van welke 'palmares' je hond heeft. Voor een Godjake zullen ze niet de centen over hebben dan een of andere kampioensreu.

Maar de prijs die sommigen vragen is echt wel hoog heb ik gemerkt  :o
Daarom dat ik mij ook een beetje afvraag wat een bernerpup eigenlijk kost  ;)

Offline Leslie

• Mega Bernerfreak
  • Namen: Frauke Tirzah v d Weyenberg & Grote Zwitser Geike
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2011 - 13:54:51 »
Ik denk dat de tijd van een pup uit het nest zoals vroeger al heel lang geleden is .
Sommige reuen dekken vaak , wat doe je met al die puppen ... en sta je als fokker zelf ook achter de combi om een pup te willen uit dat nest .
Ik denk dat een fokker die van zichzelf weet dat hij goed bezig is zoals bvb proberen om op lang leven te fokken, karakter, mooie honden  liever een pup van zijn eigen teefje en bijpassende reu heeft .

Offline Nathalie

• Beheerder
  • Hyper Bernerfreak
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2011 - 13:58:15 »
Ik denk dat de tijd van een pup uit het nest zoals vroeger al heel lang geleden is .
Sommige reuen dekken vaak , wat doe je met al die puppen ... en sta je als fokker zelf ook achter de combi om een pup te willen uit dat nest .
Ik denk dat een fokker die van zichzelf weet dat hij goed bezig is zoals bvb proberen om op lang leven te fokken, karakter, mooie honden  liever een pup van zijn eigen teefje en bijpassende reu heeft .

Bij border collies is dat toch nog steeds het geval hoor. Ofwel een pup, ofwel de pupprijs voor de dek. Meestal wordt er inderdaad voor dat tweede gekozen

Offline Leslie

• Mega Bernerfreak
  • Namen: Frauke Tirzah v d Weyenberg & Grote Zwitser Geike
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2011 - 14:01:33 »
Bij border collies is dat toch nog steeds het geval hoor. Ofwel een pup, ofwel de pupprijs voor de dek. Meestal wordt er inderdaad voor dat tweede gekozen

Ik begrijp je wel hoor.
Maar als zoals bij sommige reuen mensen komen voor een dekking van over heel europa kan je toch niet iedere keer voor een puppy kiezen  :blush:
Of heb je het eerder over het dekgeld ?

Offline Pieter

• Beheerder
  • Mega Bernerfreak
  • Voorzitter BF.be VZW
  • Namen: Ayla, Jara & Nuri
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2011 - 19:41:28 »
Ik begrijp je wel hoor.
Maar als zoals bij sommige reuen mensen komen voor een dekking van over heel europa kan je toch niet iedere keer voor een puppy kiezen  :blush:
Of heb je het eerder over het dekgeld ?
Ik denk dat het inderdaad over de hoeveelheid van dekgeld gaat... Waarom er zoveel verschillen zijn dan met andere rassen  thumbup

Offline Laetitia

• Mega Bernerfreak
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2011 - 19:58:54 »
Mja,

Veel fokkers vinden dat de dek ongeveer de helft van een pup zou moeten zijn heb ik de indruk. Terwijl het bij de meeste rassen is : de prijs van een pup of een pup uit het nest. Veel hangt natuurlijk af van welke 'palmares' je hond heeft. Voor een Godjake zullen ze niet de centen over hebben dan een of andere kampioensreu.

Maar de prijs die sommigen vragen is echt wel hoog heb ik gemerkt  :o
Daarom dat ik mij ook een beetje afvraag wat een bernerpup eigenlijk kost  ;)

Dat denk ik inderdaad ook dat er veel af hangt van het palmares van de hond. Maar hoe dat allemaal precies in elkaar zit daar heb ik nu ook niet echt een gedacht van. Ik weet het alleen maar van horen zeggen.

Ik denk dat de meeste fokkers een bernerpup verkopen rond de 1000 euro was dit bij jullie dan niet zo als ik vragen mag?

Offline Pieter

• Beheerder
  • Mega Bernerfreak
  • Voorzitter BF.be VZW
  • Namen: Ayla, Jara & Nuri
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2011 - 20:03:14 »
Dat denk ik inderdaad ook dat er veel af hangt van het palmares van de hond. Maar hoe dat allemaal precies in elkaar zit daar heb ik nu ook niet echt een gedacht van. Ik weet het alleen maar van horen zeggen.

Ik denk dat de meeste fokkers een bernerpup verkopen rond de 1000 euro was dit bij jullie dan niet zo als ik vragen mag?
Nee wij hebben een goedkoop boerehondje  :rol:

Offline Laetitia

• Mega Bernerfreak
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2011 - 20:04:01 »
Nee wij hebben een goedkoop boerehondje  :rol:

Hij zal het graag horen 'boerehondje'  :rol:

Offline Nathalie

• Beheerder
  • Hyper Bernerfreak
« Reactie #10 Gepost op: 05 november 2011 - 20:11:40 »
Inderdaad, Godja was een koopje  :wistle: Toch als ik andere prijzen hoor.

Een goeie koop zeg ik altijd voor zo'n mooi hondje  :rol:

Offline Laetitia

• Mega Bernerfreak
« Reactie #11 Gepost op: 05 november 2011 - 20:12:48 »
Inderdaad, Godja was een koopje  :wistle: Toch als ik andere prijzen hoor.

Een goeie koop zeg ik altijd voor zo'n mooi hondje  :rol:

:iagree:

Offline ximmeke

• Mega Bernerfreak
    • Dog dancing  Vom Vieräugler
  • Namen: Bamse - Thorben - Lilly en Cedi en Cisse //// Dannouella † , Siebe† , Gino † ,
« Reactie #12 Gepost op: 06 november 2011 - 07:54:31 »
het verschil met dekgeld bij de berners en de andere rassen is er steeds al geweest was 15 jaar geleden ook zo ,,,, prijs van een bernerpup is ook altijd hoger geweest dan bij de andere rassen waarom weet ik niet , vroeger toch , nu misschien niet meer

In Nederland waren vroeger de bernerpups ook niet zo duur als in België
België zat altijd iets boven NL waarom dat weet ik niet
hoe het nu is weet ik niet
maar om eerlijk te zijn 1000 euro voor een berner pup is voor een gewone huishond best wel heel veel geld
ik begrijp best dat vele mensen dit niet kunnen betalen
Ximmeke

Offline Nathalie

• Beheerder
  • Hyper Bernerfreak
« Reactie #13 Gepost op: 06 november 2011 - 08:01:30 »
het verschil met dekgeld bij de berners en de andere rassen is er steeds al geweest was 15 jaar geleden ook zo ,,,, prijs van een bernerpup is ook altijd hoger geweest dan bij de andere rassen waarom weet ik niet , vroeger toch , nu misschien niet meer

In Nederland waren vroeger de bernerpups ook niet zo duur als in België
België zat altijd iets boven NL waarom dat weet ik niet
hoe het nu is weet ik niet
maar om eerlijk te zijn 1000 euro voor een berner pup is voor een gewone huishond best wel heel veel geld
ik begrijp best dat vele mensen dit niet kunnen betalen

En het blijft ook niet bij die 1000 euro hé. Als je bekijkt wat een DA het eerste jaar nog kost aan entingen en check up tot je maar één keer per jaar moet gaan. En dan kosten ze nog eens meer aan eten dan een kleinere hond. (Al heb ik daar wel geen klagen van, maar een 90 euro per maand voor 4 honden).

Offline Judy

• Mega Bernerfreak
  • Namen: Judy
« Reactie #14 Gepost op: 07 november 2011 - 19:07:38 »
En het blijft ook niet bij die 1000 euro hé. Als je bekijkt wat een DA het eerste jaar nog kost aan entingen en check up tot je maar één keer per jaar moet gaan. En dan kosten ze nog eens meer aan eten dan een kleinere hond. (Al heb ik daar wel geen klagen van, maar een 90 euro per maand voor 4 honden).
Ja en dat wordt heel vaak onderschat denk ik. Misschien is dat wel een voordeel aan de hoge prijzen van een pup, dat ze toch 2x gaan nadenken over welk kostenplaatje dat met zich meebrengt. Al vrees ik dat het meestal een ander effect heeft, namelijk een ritje recht naar de broodfok. :'(