Auteur Topic: Is drie maal ook scheepsrecht voor Carmen?  (gelezen 51688 keer)

Offline Marion L.

• Super Bernerfreak
  • **
  • Aantal berners: 4
  • Namen: Marduk, Carmen, Feline en Pasjanah
Is drie maal ook scheepsrecht voor Carmen?
« Gepost op: 15 juni 2014 - 15:30:17 »
Het verhaal van Carmen begint met een botsing met Marduk, al een aantal maanden terug. Dat gaf een knieblessure die maar niet overging. Het bleek een overstrekte voorste kruisband te zijn aan haar rechter achterpoot.
Op 21 mei is ze daarvoor geopereerd, ze onderging een TTA. Dat is een operatie waarbij in het bot een soort van korfje gezet wordt waardoor de pees strakker komt te staan. De bedoeling is dat zo de knie gestabiliseerd wordt. Om dat korfje te kunnen plaatsen wordt er een zaagsnede in het bot zelf gemaakt. Het herstel ging vlot, we lieten haar alleen aan de lijn uit en enkel rondom ons huis.
Dat ging allemaal goed totdat de dag voordat de hechtingen eruit mochten een andere hond op haar voet ging staan terwijl ze net haar poot weg wilde trekken. Gevolg was dat er een stukje bot loskwam, daar was natuurlijk de stevigheid uit doordat dat korfje erin geplaatst was.
Dat was redelijk eenvoudig op te lossen door een tweede operatie. Maar de narcose moest ze opnieuw ondergaan en het herstel moest dus ook van voor af aan.
Carmen is een actieve dame die graag wil lopen en het liefst overal als eerste bij is. Dat maakte het herstel wel lastiger, we moesten haar continu afremmen en manen tot rust.

Iedereen die ons kent weet hoe zorgvuldig wij omgaan met de honden. Nooit, maar dan ook nooit zullen we ze zomaar laten lopen en maar zien waar het schip strand  :hellno:

Afgelopen dinsdag zijn de hechtingen van de tweede operatie eruit gehaald en we mochten het lopen op gaan bouwen, 3 tot 4 x daags tot 15 minuten lopen, alleen aan de lijn natuurlijk. De arts was aangenaam verrast door haar vlotte herstel. Zo goed als dat Carmen alweer kon lopen, pas 3 weken na de TTA was verbluffend. Ook viel het hem op dat ze zo'n opgeruimd karakter heeft, ook na 2 zware operaties.

Woensdag heb ik haar even meegenomen en een stukje langs de weg gewandeld zodat ze weer eens iets anders zag dan enkel ons gazon en weiland voor het huis. Ze kon daar ook haar behoefte doen. Carmen liep lekker mee en had het prima naar haar zin.
Terug thuis zag ze iets waar ze persé naartoe wilde en heeft zich met geweld losgetrokken van de lijn om vervolgens een sprintje te trekken. Daarbij is zoveel kracht op haar poot gekomen dat die net onder de knie brak. Ik zag het meteen, ze stond op 3 poten en haar rechterachterpoot hing onder de knie slap aan haar lijf. Wéér moesten we terug naar de kliniek. Ik ken het telefoonnummer inmiddels uit mijn hoofd en dat is geen goed teken.
Na het maken van een röntgenfoto bleek waar we al voor vreesden, Carmen had een nieuwe botbreuk opgelopen, ditmaal een gecompliceerde spiraalbreuk.
Geluk bij een ongeluk; de zenuwen waren niet door, was dat wel zo dan was de kans op herstel wel heel erg klein.
Nu zei de Orthopeed die de vorige 2 operaties ook gedaan heeft dat hij dit wel op kon lossen, maar dat het niet eenvoudig zou worden. Wetende dat hij een ware kunstenaar is, zeker op orthopedisch gebied, hadden wij goede hoop dat het hem zou gaan lukken om Carmen haar poot wederom te herstellen.
Carmen is meteen opgenomen in de kliniek, want mogelijk zou hij haar nog diezelfde dag opereren. Dat was afhankelijk van hoe zijn verdere werk zou verlopen.
Al die tijd heeft Carmen geen kik gegeven, ze moet enorm veel pijn hebben gehad maar liet dat niet merken. Ongelooflijk hoe hard ze voor zichzelf is  :o

De operatie, inmiddels dus de 3e in 3 weken tijd, is de volgende ochtend gedaan. Carmen heeft bij die operatie heel lang op de operatietafel gelegen en kreeg maar liefst 7 pinnen in haar poot gezet. Met daarbuiten overlangs ook nog metaal die de pinnen op hun plek houden. Al met al ziet het er maar akelig uit vind ik.
Carmen mocht pas op de vrijdag naar huis. De arts was er niet helemaal gerust op en wilde haar dus zelf langer onder controle houden. Vrijdag middag was ze dan uiteindelijk weer terug thuis. Zowel wijzelf als zij erg blij dat ze er weer is, want ze had ons erg gemist en wij haar natuurlijk ook.
Ze at en dronk daar niet goed en wilde niet plassen. Hier thuis ging ze na een uitgebreide begroeting meteen door naar het gazon om een flinke plas te doen. Ook water drinken ging goed en een beetje vlees wat ik haar aanbood ging er vlotjes in.

Nu zijn we dus wederom begonnen aan het herstel van een operatie. Maar deze keer is het wel weer een stuk lastiger dan de voorgaande. Nu heeft ze die pinnen dwars hoor het bot en huid heen. Dat geeft dus allemaal kleine wondjes in de huid en die moeten verzorgd worden. Zoals al eerder aangegeven is Carmen echt niet flauw, maar bij het schoonmaken van die wondjes laat ze wel heel duidelijk merken dat ze dat niet fijn vind.
Helaas moeten wij dat schoonmaken iedere dag doen, waarschijnlijk zolang als dat de pinnen er in zitten. Wat ik begreep duurt dat zo'n 6 weken.

Ik heb wat foto's gemaakt om er een goed beeld bij te geven hoe het er nu uitziet.

Zo zie ik haar nu het liefst, lekker in rust.

De pinnen houden haar poot stabiel.

Als je goed kijkt zie je de 7 pinnen die door haar poot zitten.

Dit is de ruimte waar ze nu continu verblijft en zal moeten verblijven de komende weken.

Hans geeft dagelijks Reiki aan Carmen om het herstel te stimuleren. Alle beetjes helpen nietwaar?

Het zal lastig worden de komende weken, vooral om Carmen rustig te houden. Nu wil ze alweer zo snel vooruit als ze mee naar buiten gaat om te plassen, dat we haar weer af moeten remmen. Helaas luistert ze niet naar haar eigen lichaam en moeten wij dus extra alert zijn dat ze zich niet weer forceert. We geven haar een Bach-bloesem die haar als het goed is wat meer rust geeft. Maar of dit voldoende is betwijfelen we eerlijk gezegd wel, Carmen kennende.
We weten dat als er nu weer iets fout gaat dat het dan ophoudt, dan zal de poot niet meer te redden zijn en daarmee Carmen dus ook niet. Dat laatste is iets waar we niet aan willen denken...

Offline wendy

• Bernerfreak
  • *
  • Aantal berners: 2
  • Namen: iana en ella
Re: Is drie maal ook scheepsrecht voor Carmen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2014 - 16:04:25 »
pff, das echt een heel verhaal geworden he marion....
ik denk dat iedereen hier met jullie meeleeft en meeduimt dat alles nu volgens wens kan gaan
 :hug1:  :hug1:  :hug1: voor heel team carmen

Offline cindy

• Mega Bernerfreak
    • Liefhebberskennel van' t Djankozyhof
  • Aantal berners: 6
  • Namen: Branko† - Enzy† - Gaidima† - Hera - Jirka - Kaya - Lizzy - Isabella - Noor
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2014 - 16:06:09 »
pff, das echt een heel verhaal geworden he marion....
ik denk dat iedereen hier met jullie meeleeft en meeduimt dat alles nu volgens wens kan gaan
 :hug1:  :hug1:  :hug1: voor heel team carmen

:iagree:
Meer kan ik er niet aan toevoegen !!
Veel sterkte voor jullie allemaal ...  :hug1: :hug1: :hug1:

Offline Anke d J

• Bernergek
  • Namen: Donar en Fender
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2014 - 16:56:12 »
Heel veel beterschap met Carmen, geef ze maar lekker Reiki en heel veel knuffels  :hug1: :hug1: :hug1:.
Zichzelf rustig houden is heel moeilijk voor haar maar het moet even, jullie houden haar goed in de gaten en zijn zeer alert op haar gedrag en gemoedstoestand  toppie dus dat komt zeker weer in orde.
Veel knuffels van ons  :hug1: :hug1:

Offline Wendy V

• Bernerfreak
  • *
  • Namen: Lotte en Nina
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2014 - 16:59:00 »
Veel beterschap.. :hug1:

Offline franksmet

• Bernerbeertje
  • **
  • Bella en Gigi
  • Namen: Bella, Gigi en Laika (+27/12/13)
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2014 - 18:10:23 »
Veel beterschap gewenst. We duimen hier dat alles goed komt en dat de breuk mooi kan genezen :hug1:
Cathy en Frank

Offline leendb

• Bernerforum.be VZW
  • Bernergek
  • Aantal berners: 1
  • Namen: Ziva
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2014 - 18:14:21 »
Wat een verhaal... veel beterschap en we duimen heel hart mee voor een goed herstel  :hug1:
In the whole history of the world there is but one thing that money cannot buy...to wit - the wag of a dog's tail. (Josh Billings)

Offline Brientje

• Bernerverslaafd
  • Aantal berners: 3
  • Namen: Pluche, Lola en Oxana
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2014 - 18:27:35 »
Kan je haar niet in een glazen kastje met toe- en afvoer zetten? ;)
Ik hoop voor jullie én vooral voor Carmen dat dit de laatste keer was!

Offline Lindsay

• Super Bernerfreak
  • **
  • Namen: Bente & Mona
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2014 - 18:29:14 »
Pff, wat een ellende  :hug2:
Het ziet er inderdaad wat akelig uit nu...
Ik hoop echt dat het herstel ditmaal van een leien dakje loopt  pray
Succes met haar rustig te houden, dat zal niet makkelijk zijn...
 :hug1:  :hug1:  :hug1:

Offline Tine.A

• Bernerverslaafd
  • Namen: Laika en Kenai
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2014 - 18:43:54 »
Heel veel beterschap! Dikke knuffel  :hug1:

Offline Inge

• Bernerfreak
  • *
  • Namen: Marie (7) Largo (4) - RIP Soraya, Storm, Deanta en Wicca
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2014 - 19:38:13 »
Héééééél vééél beterschap en sterkte gewenst voor de komende tijd  :hug2:

Offline ingemobi

• Bernerpuppie
  • *
  • Namen: mobi
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2014 - 19:42:54 »
Wat een verhaal zeg, hoe erg.  Verzorg haar maar goed. Veel beterschap!!!! :berner:

Offline Patty

• Bernerverslaafd
  • Maya's Place
  • Namen: Boomer(25/04/2004-10/01/2011), Maya(11/05/2006), Nickita(11/02/2014)
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2014 - 19:44:16 »
Het ziet er inderdaad wat akelig uit nu...
Ik hoop echt dat het herstel ditmaal van een leien dakje loopt  pray
Succes met haar rustig te houden, dat zal niet makkelijk zijn...
 :hug1:  :hug1:  :hug1:

:iagree:   pray  :hug1:

Offline Blackangel

• Bernergek
  • Oreades Helvetiae
    • Oreades Helvetiae
  • Namen: Nala, Jira en Rivka
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2014 - 20:37:13 »
Veel beterschap voor carmen en sterkte voor jullie  :hug1: :hug1: :hug1:

Offline Sigrid

• Bernerbeer
  • Namen: Balou
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2014 - 20:48:01 »
Wat een verhaal!
Hopelijk herstelt ze ditmaal goed!
Veel goede moed!